پیش از میلاد مسیح ، انسانها نقاشی هایی برروی دیواره غارها ترسیم می کردند و بعدها در شهر طبس پوستری که متعلق به آگهی یافتن یک برده فراری بود کشف شد . پس از گذشت قرنها یونانیان از ستون های چوبی به نام آکسون برای اطلاع رسانی استفاده می کردند و سپس در سال ۱۴۰۰ پس از میلاد ، اروپاییان اعلانات خود را در میادین شهرها و یا ساختمانهای عمومی نصب می کردند .

در سال ۱۷۹۶ چاپ سنگی اختراع شد و در سال ۱۸۰۰ اولین مکتب پوستر پایه گذاری گردید و در سال ۱۸۷۰ با مکانیزه شدن وسایل ، پوستر ، با مدلها و طرح های جدید رونمایی شد و پس از انقلاب صنعتی ماشین هایی برای بریدن و چاپ کردن کاغذ و تشکیل سایه رنگها ابداع شد که این سایه رنگها از نقاط ریزی تشکیل شده بودند که باعث ایجاد طرح های سه بعدی می شدند.

در قرن نوزدهم با گسترش بزرگراهها و جاده ها و افزایش رفت و آمد انسانها با اتومبیل ، بیلبوردها به عنوان شاخه ای از وسایل ارتباطات تصویری جایگزین تصاویری شدند که برروی دیوار ها چسبانده می شدند و به عنوان یک ابزار تبلیغاتی که از چوب ، آهن ، کاغذ و تصویر تشکیل می شد رواج یافت .

روند رشد :

روند رشد 

چاپ و تبلیغات همچنان ادامه یافت تا اینکه در نیمه دوم قرن نوزدهم دوربین اختراع شد و عکاسی راه های جدیدی برای تبلیغات بهتر و موثرتر را میسر ساخت .

در اوایل دهه قرن بیستم هیچ کشوری نمی توانست با ایالت متحده در امر تبلیغات و پوستر رقابت نماید و به دلیل فقدان قوانین مرتبط با اندازه و مکان آگهی ها ، هر کس در هر مکان اقدام به نصب آگهی و تبلیغ می نمود تا اینکه بیمه کردن پوسترها و تعیین مدت زمان نصب آن روی دیوار به طور جد مطرح شد .

با استفاده از این قانون ، بایستی از صاحب دیوار اجازه دریافت می شد و سپس تبلیغ کننده می توانست از تمام قسمت های دیوار برای نصب پوستر خود بهره مند گردد .

در آن زمان متصدیان نصب پوستر اقدام به فروش بیلبوردها در اشکال مختلف مربع یا مستطیل نمودند و به وسیله دو تکه چوب این تابلوها را در محلهای مختلف نصب می کردند .

با توسعه صنعت اتومبیل و نقل و انتقال مردم به مکانهای مختلف جغرافیایی ، تبلیغ کنندگان با خلاقیت های مختلف اقدام به نصب بیلبوردهای الکترونیکی در جاده ها نمودند .

در قرن بیستم از بیلبوردها به طور گسترده استفاده می شد و تبلغ کنند گان در تبلیغ خود سعی در اثبات مرغوب بودن کالا و خدمات خود و به فروش رساندن آن داشتند اما در اواسط قرن بیستم ،  آژانس های تبلیغاتی دریافتند که اگر از یک شعار و یا پیام کوتاه برای تبلیغ و فروش محصولات استفاده نمایند بیشتر موثرواقع می شود.

امروزه از تکنیک های متفاوت نورپردازی و نوشته های متحرک کوتاه بهره برده می شود  تا هنگام عبور اتومبیل از مقابل بیلبوردها  بتوان  به طور کامل محصول یا خدمات مدنظر را تبلیغ نمود و در ذهن مخاطب رسوخ کرد.

تعریف بیلبورد :

در واقع واژه بیلبورد در فرهنگ 

تابلوسازی به تخته یا سطوح قابل اجاره ای اطلاق می شود که دارای قالب و جایگاه مخصوص نصب است و پس از اتمام دوره اجاره آن ، آگهی جدیدی برروی آن درج می گردد .

موقعیت بیلبورد در تبلیغات :

بیلبوردها یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین وسایل تبلیغاتی می باشند که جایگاه ویژه ای در تبلیغات دارند و با بهره گیری از عوامل بصری مانند محتوای یک پوستر آگهی و یا بروشور به صورت برجسته ، در اندازه های مختلف و نورپردازی های متنوع ، به صورت ثابت و یا متحرک در در معرض دید عموم قرار می گیرند.

طراحی بیلبورد :

طراحی بیلبوردهای خیابانی با سایر 

تابلوهای تبلیغاتی همچون 

تابلو نئون پلاستیک ، 

تابلو حروف برجسته ، تابلو کامپوزیت و تابلوهای تبلیغاتی دیگر که به عنوان 

تابلو سر در مغازه مورد استفاده قرار می گیرند کاملا متفاوت است در طراحی بیلبورد می بایست از چند واژه کوتاه به صورت بزرگ و خوانا همراه با تصاویر بامزه و کنایه آمیز و یا طنز بهره گرفت . پیام تبلغاتی درج شده بر روی بیلبورد تاثیر شگرفی بر میزان اثربخشی برذهن رهگذران دارد . من در یک  سفری که داشتم شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگی در مسیر بزرگراه بودم از بین آن همه بیلبورد که در فاصله های معینی از هم در کنار جاده نصب شده بودند فقط یک تبلیغ که به تعداد زیادی تکرار شده بود و کلمه ی درج شده بر روی آن آهنگ و وزن خاصی داشت نظر من و افرادی که در کنار من در داخل اتومبیل نشسته بودند را به خود جلب کرد طوری که من حتی پس از خروج از بزرگراه باز هم آن کلمه را در ذهن تکرار می کردم و این محصول و برند به عنوان نامی آشنا در ذهنم نقش بست . به علت عبور سریع خودروها از کنار تابلوی تبلیغاتی بیلبورد می بایست تصاویر بزرگ و قابل تشخیص باشند و کلمات تبلیغی مورد استفاده کوتاه در حد یک یا نهایتا هشت کلمه اما زیبا و آهنگین باشد تا بتواند تبلیغ موثری واقع شود .

قطعات تشکیل دهنده بیلبورد :

طراحی و ساخت بیلبورد شامل اجزاء زیر می باشد :

۱) فونداسیون : شامل بتون و میلگرد است که در مصالح ساختمان سازی نیز کاربرد دارد با استفاده از این مصالح ابتدا طرح ریزی فونداسیون توسط میلگردها ، بافته شده و با ریختن بتن آن را محکم می کنند .

۲) پایه : پایه های محکم و قوی از جنس آهن و یا بتن درست می کنند که قسمتی از این پایه در داخل فونداسیون و خاک زیر زمین قرار می گیرد تا بتواند سنگینی بیلورد را تحمل نماید .

۳) صفحه نمایش بیلبورد : صفحه ای است فی که تبلیغ مدنظر بر روی آن تعبیه می شود .

۴) روشنایی : تامین کننده نور بیلبورد ، لامپ های پرژکتور از جنس LED هستند که این لامپ ها کم مصرف و مقرون به صرفه می باشند .

۵)راهروها و نردبان های تعویض رویه   : تکنسین کار هنگام نصب و تعویض تابلو از این نردبان ها کمک می گیرد .

۶) کلیپس و سپری : این ابزار برای صاف نگه داشتن بنر تعبیه شده بر روی بیلبورد استفاده می شود و از چروک شدن بنر که حاوی پیام تبلیغاتی است جلوگیری می نماید .

۷) رویه تابلو : رویه بیلبورد سطحی صاف و یکدست دارد که از آن برای نصب آگهی بهره برداری می شود .

۸) آگهی : همان چیزی است که به تبلیغ گذاشته شده است یعنی هدف اصلی نصب تابلو ،  آگهی ها پس از مدت زمان اجاره تعویض می گردند و آگهی جدیدی جایگزین آن می شود ، در گذشته آگهی های درج شده بر روی تابلو از جنس پارچه بود اما امروزه پارچه منسوخ شده و به جای آن از   بنر ، فلکسی یا استیکر استفاده می شود .

۹) بخش فرابیلبورد و حجم :

این بخش خارج از محدوده تابلوی تبلیغاتی است که جدیدا به بیلبوردها افزوده شده است در واقع فضایی خارج از محوطه تابلو را اشغال می نماید که معمولا به صورت تصاویری خلاق است .

نکات طلایی برای 

ساخت و نصب بیلبورد :

 برای طراحی بیلبورد خیابانی بهتر است محصول مورد تبلیغ بر روی بیلبورد به شکل طنز و جذاب به نمایش گذارده شود .

می توانید اطلاعات مربوط به محصول را به اندازه ای که در عرض چند ثانیه کوتاه قابل رویت و خوانا باشد به نمایش بگذارید .

از فونت خوانا و ساده برای درج کلمات استفاده نمایید و اندازه فونت را بزرگ در نظر بگیرید به صورتی که از چند متری قابل خواندن باشد .

تصاویر بسیار تاثیرگذار هستند اگر از تصاویر استفاده می کنید تصاویری به کار ببرید که جالب باشند و جلب توجه نمایند .

رنگ ها در تابلو تبلیغاتی همیشه مهمترین نکته هستند برای استفاده از رنگ های مناسب نیاز به کمی تحقیق در زمینه روانشناسی رنگ در تبلیغات دارید . ترکیب رنگ های خاص  در کنار یکدیگر و نحوه تضاد و همخوانی آنها بسیار حائز اهمیت می باشد .

سعی کنید در ساخت بیلبورد خلاق باشید و ابتکاری نوین به عمل آورید  که دیگران تا به حال از آن استفاده نکرده باشند طوری که هر فرد هنگام عبور از کنار تابلوی تبلیغاتی شما مجذوب آن شود .

همان طور که در ابتدا بیان نمودم تکرار تبلیغ در بزرگراه باعث حاکمیت آن تبلیغ برای چند ثانیه در ذهن من شد پس اگر در یک مسافت طولانی چندین مرتبه تبلیغ خود را تکرارکنید بیشتر می توانید در ذهن رهگذاران تاثیر بگذارید .

هدف تبلیغات بیلبوردی

مانند انواع تابلو تبلیغاتی دیگر، تنها هدف طراحی بیلبورد جلب توجه و جذب مشتریان بیشتر و نگه داری مشتریان قدیمی می باشد .

معایب نصب بیلبوردهای تبلیغاتی :

به علت به کار بردن مصالح و مواد مورد نیاز نصب این تابلو تبلیغاتی هزینه زیادی می طلبد .

محل نصب بیلبوردها به صورت اجاره ای و طی مدت زمان محدود می باشد .

پیامی که بر روی بیلبورد به نمایش می گذارید باید یک پیام تبلیغاتی مناسب و طرح ریزی شده باشد در غیر اینصورت ممکن است به جای جذب مشتری ، تبلیغی منفی به نمایش بگذارد و مشتریان شما را به سمت رقبا سوق دهد .

برای نصب تابلو تبلیغاتی بیلبورد نیاز به کسب مجوزهای مربوطه از وزارت فرهنگ و ارشاد ، شهرداری ،  سازمان محیط زیست و غیره می باشد که هر کدام کاغذ بازی ها و قوانین کسل کننده و زمان بر خود را دارند .


مشخصات

آخرین جستجو ها